Ako si udržať a pripraviť svoj najlepší talent na vedenie? Programy mentoringu sú jedným z najúčinnejších nástrojov na dosiahnutie obchodných výsledkov. Mnohé organizácie zistili, že poskytovaním poradcu pre vysoko výkonných zamestnancov nielenže pomáhajú usadiť sa v pracovnom a firemnom prostredí, ale prispievajú aj k nižšej miere fluktuácie zamestnancov a väčšej spokojnosti s prácou.
Mentor je v podstate niekto, kto slúži ako poradca alebo sprievodca. Byť požiadaný, aby slúžil ako mentor, je česť. To znamená, že spoločnosť má vieru v schopnosti osoby a dôveruje mu, že má pozitívny vplyv na situáciu. Využitie mentora môže byť neformálna, krátkodobá alebo formálnejšia, dlhodobejšia.
V programe tohto typu sú mentori často dobrovoľníkmi. Nútiť niekoho, kto nechce slúžiť ako mentor na to, môže rýchlo vytvoriť problémy. Je zrejmé, že niekto s negatívnym postojom, ktorý by mohol povzbudiť nového zamestnanca, aby sa sťažoval a sťažoval, by nemal slúžiť ako mentor.
Efektívne mentorské programy musia mať podporu na vyššej úrovni od začiatku, inak sa im nepodarí získať pozornosť a podporu, ktorú potrebuje, aby sa stala súčasťou kultúry organizácie. Skúsenosti ukazujú, že najefektívnejšie programy mentoringu sú riadené vedúcimi pracovníkmi na vyššej úrovni, nielen oddelením ľudských zdrojov.
Či už neformálne alebo formálne, obe strany musia pochopiť parametre. Môžu byť dôležitejšie v dlhodobej formálnej mentorskej situácii, ale môžu tiež ovplyvniť úspech krátkodobého neformálneho mentoringu.
- Vyberte správneho mentora. Nie každý robí dobrého mentora. Mentor je niekto, kto je rešpektovaný, úspešný a chápe kultúru organizácie. Musia byť ochotní zaviazať sa k svojmu času a vedomostiam.
- Zabezpečte správne párovanie a vytvorte emocionálnu väzbu. Je užitočné vykonať hodnotenie správania na mentee aj mentora. To zaisťuje správne prispôsobenie a pomáha obom stranám porozumieť vzájomným komunikačným štýlom, silám a obmedzeniam.
- Stanovte ciele a účel. Mentor musí na začiatku načrtnúť tieto oblasti. Ciele by mali byť v súlade so strategickým plánom. Rovnako dôležitý by mal byť aj ochranca.
- Úlohou mentora je koučovať a radiť mentorovi. Mentor nezasahuje do rozhodnutia supervízora alebo manažéra. Nový zamestnanec, aj keď sa očakáva, že vyhľadá radu mentora najmä v kritických otázkach, nie je povinný prijať túto radu.
- Dôležitá je dôvernosť. Obe strany musia mať istotu, že medzi nimi zostávajú diskusie – nie okamžite odovzdané dozorcovi alebo manažérovi.
- Rozhodnite sa vopred, ako budete komunikovať. Budete mať pravidelne naplánované stretnutia? Bude diskusia tvárou v tvár, telefonicky alebo e-mailom? Obe strany musia na začiatku poznať svoje preferencie a dosiahnuť prijateľný kompromis, ak sú odlišné.
- Diskutujte o lehotách. Ak má mentorské obdobie časový limit, mentor by mal uviesť, že na začiatku.