Ekonómovia očakávajú, že duelové dane budú mať relatívne obmedzený vplyv na celkovú ekonomiku USA. Hovorí sa však, že opatrenia sa dotknú väčšiny častí krajiny a povedú k vyšším cenám za všetko od televízorov po vitamíny.
V určitých odvetviach, ako je poľnohospodárstvo, kozmický priemysel a výroba, môžu byť účinky veľmi závažné.
Tak ako americké spoločnosti zvládajú prebiehajúcu obchodnú vojnu?
Pre niektoré firmy sú opatrenia vítané. Spoločnosti ako US Steel oznámili plány na rozšírenie svojej činnosti a prinesú stovky pracovníkov. Ich zákazníci – mnohí z nich sa nachádzajú na stredozápade – majú obavy.
Hovorí sa, že americké tarify už zvýšili dopyt po domácej oceli – ktorá predstavuje väčšinu predajov kovov v Amerike – zvyšujú ceny pre firmy závislé od oceľových dielov. Navrhované tarify, ktoré zahŕňajú dane na stovky čínskych dielov a zariadení, sľubujú viac bolesti.
V spoločnosti Roadtec, rastúcej 600-člennej spoločnosti v Tennessee, ktorá vyrába stroje na asfaltové dlažby, dodávatelia už žiadajú o 40% viac, hovorí marketingový riaditeľ firmy Eric Baker. Hovorí, že firma sa stále snaží zistiť, ako najlepšie riešiť vyššie náklady.
„Práve teraz je veľa neistoty,“ hovorí. „Myslím, že najväčšou otázkou je, ako dlho to je.“
Stovky firiem požiadali obchodné oddelenie o výnimky z amerických cien ocele a hliníka vrátane Seneca Foods Corp. v meste Wisconsin.
Firma, ktorá vyrába vlastné plechovky na podporu veľkého podnikania v oblasti spracovania ovocia a zeleniny, začala dovážať cievky z pocínovanej ocele len pred niekoľkými rokmi, keď sa domáci dodávky stali neistými.
Leon Lindsay, viceprezident spoločnosti Seneca pri získavaní zdrojov, tvrdí, že si nie je istý, kde bude kupovať zvitky teraz vzhľadom na neistotu, ako budú americké tarify ovplyvňovať iné trhy ako Európa. Medzitým sa v prístave v najbližších týždňoch očakáva čínska zásielka z objednávky 11 000 metrov, ktorá bola umiestnená vlani v lete, a čelí novému zvýšeniu o 25%.